V texte na str. 1068 jednozväzkovej Liturgie hodín (vydal SSV, 2009) sme znázornili oddelenie strof. Toto sú miesta, kde možno recitovať antifónu (v tomto uvedenom príklade „Pane, ty si moje útočište, môj podiel v krajine žjúcich.“).
Ilustrujeme jednak zarovnanie textu, jednak použitie a význam symbolov hviezdička (znak *) a krížik (znak †), jednak odlišnosť online verzie oproti tlačenej verzii breviára.
Recitovanie chválospevu Flp 2, 6-11 bude takéto (chóry sme označili „Chór 1“ a „Chór 2“; tučným písmom je vyznačený text, ktorý sa hovorí/modlí/spieva/recituje; celý text je mierne odsadený, aby sa zvýraznil oproti zvyšku stránky):
(Najskôr ten, čo sa predmodlieva, teda ten, kto modlitbu vedie, zarecituje antifónu)
Pán Ježiš sa uponížil, preto ho Boh naveky povýšil.
(Ten, kto sa predmodlieva, hovorí však nielen antifónu, ale potom aj začiatok žalmu po prvú hviezdičku. Od hviezdičky už recituje prvý chór.)
„Predmodlievač“: Ježiš Kristus, hoci má božskú prirodzenosť, *
(Pri tejto prvej hviezdičke sa bežná pauza nerobí, lebo „hviezdička“, t. j. oddelenie polveršov, je dostatočne zrejmá zo zvukového efektu, teda striedania jednotlivec vs. chór.)
„Chór 1“: nepridŕžal sa svojej rovnosti s Bohom, (tu končí prvý verš pre „Chór 1“)
„Chór 2“: ale zriekol sa seba samého, † (veľmi krátky, až nepoznateľný nádych reprezentovaný krížikom)
vzal si prirodzenosť sluhu, stal sa podobný ľuďom * (pauza na nádych reprezentovaná hviezdičkou)
a podľa vonkajšieho zjavu bol pokladaný za človeka. (tu končí prvý verš pre „Chór 2“;
v tomto texte bolo vidno, ako text na obrázku zo str. 1069 v hornom rámčeku je zobrazený v online breviári)
(Ak by sa žalm recitoval responzoriálnym spôsobom, tu na konci strofy sa opakuje antifóna: Pán Ježiš sa uponížil, preto ho Boh naveky povýšil.)
„Chór 1“: Uponížil sa, † (veľmi krátky, až nepoznateľný nádych reprezentovaný krížikom)
stal sa poslušným až na smrť, * (pauza na nádych reprezentovaná hviezdičkou)
až na smrť na kríži. (tu končí druhý verš pre „Chór 1“)
(Ak by sa žalm recitoval responzoriálnym spôsobom, opäť sa opakuje antifóna: Pán Ježiš sa uponížil, preto ho Boh naveky povýšil.)
„Chór 2“: Preto ho Boh nad všetko povýšil † (veľmi krátky, až nepoznateľný nádych reprezentovaný krížikom)
a dal mu meno, * (pauza na nádych reprezentovaná hviezdičkou)
ktoré je nad každé iné meno, (tu končí druhý verš pre „Chór 2“)
(Ak by sa žalm recitoval responzoriálnym spôsobom, opäť sa opakuje antifóna: Pán Ježiš sa uponížil, preto ho Boh naveky povýšil.)
„Chór 1“: aby sa na meno Ježiš zohlo každé koleno * (pauza na nádych reprezentovaná hviezdičkou)
v nebi, na zemi i v podsvetí (tu končí tretí verš pre „Chór 1“)
„Chór 2“: a aby každý jazyk vyznával: * (pauza na nádych reprezentovaná hviezdičkou)
„Ježiš Kristus je Pán!“ na slávu Boha Otca. (tu končí tretí verš pre „Chór 2“)
(Ak by sa žalm recitoval responzoriálnym spôsobom, opäť sa opakuje antifóna: Pán Ježiš sa uponížil, preto ho Boh naveky povýšil.)
(Nasleduje štandardné zakončenie žalmov a chválospevov, modlitba Sláva Otcu.)
„Chór 1“: Sláva Otcu i Synu * (pauza na nádych reprezentovaná hviezdičkou; pozri poznámku nižšie)
i Duchu Svätému. (tu končí štvrtý verš pre „Chór 1“)
„Chór 2“: Ako bolo na počiatku, tak nech je i teraz i vždycky * (pauza na nádych reprezentovaná hviezdičkou)
i na veky vekov. Amen. (tu končí štvrtý verš pre „Chór 2“)
(Napokon všetci spoločne recitujú antifónu)
Pán Ježiš sa uponížil, preto ho Boh naveky povýšil.
Modlitba ďalej pokračuje obvyklým spôsobom.
Všetky tri osoby Najsvätejšej Trojice patria k sebe, a teda prinajmenej v krátkom responzóriu, ale aj pri zakončení žalmov/chválospevov by nemali byť slová „Sláva Otcu i Synu i Duchu Svätému“ nejako násilne oddeľované. Hoci v liturgii hodín je táto trojičná modlitba rozdelená na štyri časti (2 verše po 2 polveršoch), v gregoriánskych spevoch omšového própria je táto doxológia rozdelená na tri časti, nie na štyri.
© 1999-2024 Juraj Vidéky